KJØPSBETINGELSER / KJØPSBETINGELSER

NO: Salgs- og leveringsvilkår for forbrukerkjøp av varer over internett

Alle kjøp regulert i vår nettbutikk er av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.

Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene er laget med utgangspunkt i anbefalinger fra Forbrukertilsynet.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelle særskilte avtalevilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke går mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Vind Jewelry DA
Postboks 307 3210 Sandefjord
post@vindjewelry.no
Orgnr 819 122 342

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøpe ikke bære. Vind Jewelry tar et forbehold om prisfeil i nettbutikken.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller smaksfeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen del innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra tidspunktet som sendes fra selgeren til kjøperen. Dersom du bruker kredittkort eller debetkort ved betaling blir kjøpesummen reserveret på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt angir bestillingsløsninger, skal selgerne levere til kjøper uten ugyldig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Det tar vanligvis 2-5 virkedager fra du bestiller varen til den er fremme hos deg (dette med forbehold om at varen er på lager og/eller ikke er en spesialbestilling). Vi sender med Posten/Bring.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtaler er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Jeg frister alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller avtaler regelmessig levering av identiske varer, løper fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørg for næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varene, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Dette gjelder også ved bytte av vare. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å angi varens art, egenskaper og funksjoner, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. Angreretten faller bort dersom produktet er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller dersom varen har fått et tydelig personlig preg. Dette gjelder for eksempel ved gravering, spesialtilførsel av et produkt eller ved kjøp av salgsvarer.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer eller leverer den for i henhold til avtalen mellom partene, og dette skyldes kjøperen eller forholdet på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake , kreves forbruk , heve avtalen og /eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve handel fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve dersom det foreligger en hind som selgeren ikke kan vinne, eller dersom selgeren vil medføre en slik ulempe eller kostnad for selger at det står i betydelig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren selger. Skulle vanskene falle bort rimelig tid, kan du trenge nødvendig innenlands.

Kjøperen taper sin rett til å krevelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

I tilfeller der en vare ikke kan leveres grunnet teknisk feil på nettsiden el vil ordren bli kansellert og kunden umiddelbart bli orientert.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet skal kjøperen oppfordre selgeren til å levere innen rimelige tilleggsfrister for terminering. Dersom selger ikke leverer innen tilleggsfristen, kan kjøperen ha kjøpet.

Kjøper kan imidlertid kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var nødvendig for inngåelsen av avtalen, må krav om å få gjøre gjeldende innen tid etter å kjøpe penger om rimelig levering.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for litt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindre utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved at de må kjøpes innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest til år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å være vesentlig lenger enn til år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake , velge mellom retting og omlevering , kreve prisavslag , kreve avtale hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgere urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn å avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom de ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom spesielle grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes som mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også kjøpe når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller avtaler de øvrige pliktene eller loven, og dette ikke skyldes selgeren forhold eller selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven 9 etterstendighetene holde varen , kreve trenge av avtalen, kreve avtale tilbake samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer .

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan ha avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke ha dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger og rimelig tilleggsfrist for kontrakt og kjøper betaler ikke innen denne fristen, kan selger han kjøpe.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve leietaker av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kreves, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste penger med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

Skade eller slitasje på vare ved retur

Kunden har i henhold til norsk lov anledning til å gjøre seg kjent med varen, før kunden eventuelt benytter seg av angreretten. Samtidig er det viktig at Vind Jewelry får varen tilbake i samme stand som da den ble sendt. Hvis ikke, vil Vind Jewelry foreta trekk i beløpet som tilbakebetales i henhold til følgende regler:

- Ingen tegn til at varen er brukt og varen er sendt tibake i originalemballasjen: Ingen reduksjon ved retur
- Mindre slitasje på varen eller originalemballasjen: Inntil 25 prosent av varens verdi kan trekkes ved retur
- Godt synlig slitasje på varen eller originalemballasjen mangler: Inntil 50 prosent av varens verdi kan trekkes ved retur
- Varen er ødelagt eller deler mangler: Inntil 100 prosent av varens verdi kan trekkes ved retur

12. Garanti

Garanti som gis av selgere eller produsenter, gir kjøpere rettigheter i tillegg til kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanterer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens opplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis er for at selger skal få det utført person avtalen med kjøperen, eller i lovbestemt tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

NO: Salgs- og leveringsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett


Alle kjøp gjort i vår nettbutikk er underlagt følgende standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.

Forbrukerkjøp over internett reguleres i hovedsak av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke tolkes som å begrense de lovfestede rettighetene, men angir partenes viktigste rettigheter og forpliktelser for handel. Salgsbetingelsene er basert på anbefalinger fra Forbrukertilsynet.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelle spesielt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene vil det som er særskilt avtalt mellom partene gjelde, så lenge det ikke er i strid med ufravikelig lovgivning. Avtalen vil også bli supplert med relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Vind Jewelry DA
Postboks 307 3210 Sandefjord
post@vindjewelry.no
Orgnr 819 122 342

Kjøper er forbrukeren som foretar bestillingen, og omtales heretter som kjøper/kjøper.

Pris

Oppgitt pris for varen og tjenestene er totalprisen kjøperen må betale. Denne prisen inkluderer alle skatter og tilleggskostnader. Merkostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Vind Jewelry tar forbehold om prisfeil i nettbutikken.

4. Inngåelse av avtale

Avtalen er bindende for begge parter når kjøper har sendt sin bestilling til selger.
Avtalen er imidlertid ikke bindende dersom det har vært taste- eller tastefeil i tilbudet fra selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og motparten innså eller burde ha innsett at en slik feil forelå.

5. Betalinger

Selger kan kreve betaling for varen fra den er sendt fra selger til kjøper. Dersom du bruker kreditt- eller debetkort ved betaling, vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Kortet vil bli belastet samme dag som varen sendes.

6. Levering

Levering skjer når kjøperen, eller dennes representant, har overtatt tingen.

Dersom leveringstid ikke er oppgitt i bestillingsløsning, skal selger levere varen til kjøper uten ugrunnet opphold og senest 30 dager etter bestilling fra kunden. Varen skal leveres til kjøper med mindre annet er avtalt mellom partene. Det tar vanligvis 2-5 virkedager fra du bestiller varen til den kommer til deg (dette med forbehold om at varen er på lager og/eller ikke er en spesialbestilling). Vi sender med Posten / Bring.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han eller dennes representant har fått varen levert i henhold til punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan kjøper heve kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøper skal varsle selger om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Fristen inkluderer alle kalenderdager. Dersom fristen går ut på en lørdag, helligdag eller helligdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding sendes før fristens utløp. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er benyttet, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltvarer vil angrefristen løpe fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
Dersom et abonnement selges, eller avtalen innebærer regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter at første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen forlenges til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelse oppgir at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Det samme gjelder ved manglende informasjon om vilkår, frister og prosedyrer for å benytte angreretten. Dersom den næringsdrivende gir opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen fortsatt 14 dager etter den dagen kjøper mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten skal varen returneres til selger uten ugrunnet opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Dette gjelder også ved bytte av varer. Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøpers bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom testing eller testing av produktet går utover det som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøper bli ansvarlig for eventuell redusert verdi av varen.

Selger plikter å tilbakebetale kjøpesummen til kjøper uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selger fikk melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betaling inntil han har mottatt varen fra kjøper, eller inntil kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varen er returnert. Angreretten faller bort dersom produktet er produsert etter forbrukerens spesifikasjoner, eller hvis produktet har et tydelig personlig preg. Dette gjelder for eksempel gravering, spesialtilpasning av et produkt eller kjøp av varer.



9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i kapittel 5 i § 2, stk. forbrukerkjøpsloven, holde tilbake kjøpesummen. / eller kreve erstatning fra selger.

Ved krav om mislighold bør meldingen av bevismessige årsaker være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan opprettholde kjøpet og kreve oppfyllelse av selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det er en hindring som selger ikke kan overkomme, eller dersom oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøpers interesse i at selger oppfyller. Skulle vanskelighetene forsvinne innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøper mister retten til å kreve oppfyllelse dersom han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

I tilfeller hvor en vare ikke kan leveres på grunn av en teknisk feil på nettsiden eller lignende. bestillingen vil bli kansellert og kunden vil bli varslet umiddelbart.

Løfting

Dersom selger ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøper oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøper heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart dersom selger nekter å levere varen. Det samme gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for avtaleinngåelsen, eller dersom kjøper har meddelt selger at leveringstidspunktet er avgjørende.

Dersom varen leveres etter den tilleggsfrist forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for avtaleinngåelsen, må kravet om heving fremsettes innen rimelig tid etter at kjøper ble kjent med leveransen.

Erstatning

Kjøper kan kreve erstatning for et mindre tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes en hindring utenfor selgerens kontroll som ikke med rimelighet kunne vært tatt i betraktning på avtaletidspunktet, unngått eller overvunnet følgene av.

10. Mangelsituasjon - kjøpers rettigheter og klagefrist

Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde vært oppdaget, gi selger beskjed om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid klaget i tide dersom det skjer innen 2 måneder. fra mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjon kan fremmes senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom produktet eller deler av det er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er klagefristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og om- levering, kreve prisavslag, kreve heving av avtalen og/selger.

Klager til selger skal fremsettes skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøper kan velge mellom å påberope seg mangelen eller korrigere levering av lignende varer. Selger kan likevel motsette seg kjøpers krav dersom gjennomføring av kravet er umulig eller selger påfører urimelige kostnader. Retting eller omlevering må skje innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å gjøre mer enn to utbedringsforsøk for samme mangel.

Prisreduksjon

Kjøper kan kreve passende prisavslag dersom varen ikke rettes eller returneres. Dette betyr at forholdet mellom redusert og avtalt pris tilsvarer forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøper.

Løfting

Dersom varen ikke er reparert eller returnert, kan kjøper også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold

Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller de øvrige forpliktelser etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selger eller forhold fra selgers side, kan selger etter forbrukerkjøpslovens regler

Kapittel 9 etter omstendighetene holde tilbake varen, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet og kreve erstatning fra kjøper. Selger vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan opprettholde kjøpet og kreve at kjøper betaler kjøpesummen. Dersom varen ikke blir levert, mister selger sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Løfting

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig mislighold eller annen vesentlig mislighold fra kjøpers side. Selger kan fortsatt ikke angre dersom hele kjøpesummen er betalt. Dersom selger setter en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøper ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling / inkassogebyr

Dersom kjøper ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet etter forhåndsvarsel sendes til Kjøper kan da holdes ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr for uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøper unnlater å hente ubetalte varer, kan selger kreve et gebyr fra kjøper. Gebyret skal maksimalt dekke selgers faktiske utlegg for levering av varen til kjøper. Et slikt gebyr kan ikke kreves av kjøpere under 18 år.

Skade eller slitasje på varen ved retur

I henhold til norsk lov har kunden mulighet til å gjøre seg kjent med produktet, før kunden eventuelt benytter angreretten. Samtidig er det viktig at Vind Jewelry får varen tilbake i samme stand som da den ble sendt. Hvis ikke, vil Vind Jewelry trekke det tilbakebetalte beløpet i henhold til følgende regler:

- Ingen indikasjon på at varen er brukt og varen er sendt tilbake i original emballasje: Ingen reduksjon ved retur
- Mindre slitasje på varen eller originalemballasjen: Inntil 25 prosent av varens verdi kan trekkes fra ved retur
- Svært synlig slitasje på varen eller originalemballasje mangler: Inntil 50 prosent av varens verdi kan trekkes fra ved retur
- Varen er skadet eller deler mangler: Opptil 100 prosent av varens verdi kan trekkes fra ved retur

12. Garanti

Garanti gitt av selger eller produsent gir kjøperen rettigheter i tillegg til de som kjøperen allerede har i henhold til obligatorisk lovgivning. En garanti innebærer således ingen begrensninger i kjøpers reklamasjons- og reklamasjonsrett ved forsinkelse eller mangler etter pkt. 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøper samtykker i noe annet, kan selger i henhold til personopplysningsloven kun samle inn og lagre de personopplysningene som er nødvendige for at selgeren skal kunne oppfylle forpliktelsene etter avtalen. Kjøpers personopplysninger vil kun bli utlevert til andre dersom det er nødvendig for selger for å gjennomføre avtalen med kjøper, eller i lovpålagte tilfeller.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jfr. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøper kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Kontakt oss